حالت صحیح نشستن نوزاد چگونه است؟

بهترین حالت نشستن نوزاد کدام است؟

یکی از مواردی که شاید آموزش آن به نوزاد برای پدر و مادران سخت باشد، یاد دادن نحوه نشستن و حالت صحیح نشستن است. در ابتدا نوزادان خود توانایی نشستن و حفظ تعادل در این حالت را ندارند برای همین مدام روی زمین دراز می کشند و خود را اینطرف و آنطرف می برند. بعد از گذشت قریب به 6 تا 8 ماه از تولد نوزاد، می‌توان کم کم آموزش نحوه نشستن را شروع کرد که این پروسه‌ی آموزش ممکن است تا 1 سالگی او نیز ادامه پیدا کند. از آنجایی که در ماه های ابتدایی زندگی نوزاد، سر او نسبت به دیگر اعضای بدنش سنگین تر است، حفظ تعادل و کنترل وزن آن درحالت نشسته برای نوزاد دشوار بوده و بارها خواهید دید که در صورت رها کردن نوزاد در حالت نشسته، فورا به زمین می‌خورد.

 

به طور کلی نوزادان علاقه دارند تا در حالتی شبیه به حرف W انگلیسی بنشینند. نکته حائز اهمیت اینجاست که اینگونه نشستن برخلاف تصور بسیاری از والدین می‌تواند برای نوزاد بسیار مضر باشد چراکه قرار گرفتن در حالت W انگلیسی فشار زیادی به لگن و پاهای او وارد می‌کند و ممکن است در طولانی مدت او را با مشکلات جدی روبرو کند. از جمله این مشکلات می‌توان به عدم رشد و تکامل درست و کافی استخوان‌های این ناحیه، ایجاد اختلال در رشد طبیعی استخوان‌ها و نهایتا دردهای کمر و گردن بشود.

 

به همین دلیل، لازم است تا والدین به کودکان خود طرز صحیح نشستن را بیاموزند و آنها را از نشستن به حالت W انگلیسی بازدارند. احیانا اگر به طرز نشستن، دراز کشیدن و یا راه رفتن نوزاد خود مشکوک هستید، قویا توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت این مسئله را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. لازم است بدانید که اختلالات اسکلتی و استخوانی در سنین پایین بسیار راحت‌تر درمان می‌شوند پس برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل باشید.

 

در ادامه‌ی این نوشته می‌خواهیم چند پوزیشن درست نشستن نوزاد را به شما آموزش دهیم تا اینگونه بتوانید بیشتر مراقب سلامت استخوان بندی نوزاد خود باشید.

 

نشستن استوار و صاف

این نوع نشستن اینگونه است که نوزاد در ابتدا باسن خود را روی سطحی صاف و نرم گذاشته، کمر و گردن خود را صاف و مستقیم رو به بالا نگه می‌دارد. این یک پوزیشن صحیح نشستن برای کودکانی است که توانایی مهار وزن سر و گردن و همینطور کنترل آن را به دست آورده‌اند.

 

نشستن همراه تکیه‌گاه

در این حالت که یکی از پوزیشن های صحیح نشستن نوزاد است، او روی باسن خود نشسته و با یک بالش کوچک و یا هر نوع پشتیبان دیگر، جای راحتی در اختیار دارد.در این حالت نوزاد قادر خواهد بود راحتی و صاف بنشیند بدون اینکه نیازی به تلاش برای حفظ تعادل داشته باشد. این پوزیشن نشستن نوزاد می‌تواند شرایطی بسیار مناسب و راحت برای او فراهم آورد تا بدون نیاز به تلاش برای حفظ تعادل، خود را در حالتی صاف و راحت نگه دارد. تنها نکته حائز اهمیت این است که از راحتی و مناسب بودن پشتیبان نوزاد اطمینان حاصل کنید.

 

یکی از بهترین پشتیبان‌ها برای شروع به تمرین نشستن، تشک گارد دار است. تشک گارددار محصولی است که علاوه بر کمک به نوزاد برای حفظ بهترین حالت در هنگام خواب، باعث راحتی وی در حال نشستن نیز می‌گردد. این محصول با تشک نرمی که در قسمت زیرین خود دارد یک لایه‌ی نرم برای نشستن نوزاد روی باسن فراهم کرده و در کنار آن با داشتن لبه‌هایی نرم اما مستحکم پر شده از الیاف و پنبه مخصوص، قادر خواهد بود پشتیبانی مناسب برای نشستن نوزاد شما فراهم آورد. تشک گارددار الا با بهره‎‌مندی از آخرین تکنولوژِ های صنعت دوخت و با استفاده از بهترین پارچه‌های نخ و پنبه به جای الیاف مصنوعی، راحتی خواب و سلامت ستون فقرات نوزاد دلبند شما را تضمین‌کند. برای گرفتن اطلاعات بیشتر و یدن قیمت این محصول به صفحه تشک لبه دار مراجعه کنید.

 

همانطور که گفتیم، حفظ وضعیت درست بدن حتی در حین خواب نیز نکته بسیار حائز اهمیتی است. از آنجایی که نوزادان مخصوصا در ماه‌های ابتدایی زندگی، تسلطی روی سیستم عضلانی خود ندارند، ممکن است به دلایل مختلفی، هنگام خواب شب دچار خفگی و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شوند. از این رو برای جلوگیری از این اتفاق تلخ و ناگوار بهتر است تا شما والدین عزیز با تمام عواملی که ممکن است سبب بروز این اختلال گردند آشنایی کامل داشته باشید تا از وقوع آن به راحتی جلوگیری کنید. برای همین به شما والدین عزیز و محترم پیشنهاد میکنیم که به بلاگ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد مراجعه کرده و آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

 

چطور نحوه صحیح نشستن را به نوزاد یاد بدهیم ؟ 

در این به بخش به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت که بعد از شناختن پوزیشن صحیح نشستن نوزاد، چگونه آن را به کودک خود آموزش دهیم؟

 

تحریک عضلات بدن با استفاده از ماساژ

یکی از راه‌های تحریک و تقویت عضلات بدن نوزاد استفاده از ماساژ است. ماساژ دادن نواحی مختلف بدن نوزاد نه تنها باعث رشد بهتر عضلات شده بلکه آرامش خاطر و راحتی او را نیز فراهم کی‌کند.

 

فعالیت جسمانی

یکی از مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت سلامت استخوان و رشد عضلات کودک، تشویق او به انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی است. همواره سعی کنید کودک خود را به داشتن فعالیت جسمانی و ورزش کردن تشویق کنید. ورزش هایی مثل دوچرخه‌سواری و شنا تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد و تکامل بهتر سیستم عصبی و عضلانی کودک خواهد داشت.

 

عادت به نشستن صحیح

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود پاسچر یا حالت نشستن نوزاد انجام دهدی، یادآوری کردن نحوه نشستن صحیح به او در طول زمان است. برای مثال اگر کودک عزیز شما مدام به حالت حرف  W انگلیسی می‌نشیند، به او یادآوری کنید که پوزیشن دیگری را برای نشستن انتخاب کند.

 

استفاده از صندلی مناسب

اهمیت استفاده از پشتیبان و صندلی مناسب نیز که دیگر از روز روشن‌تر است.همانطور که پیشتر در ارتباط با استفاده از یک پشتیبان مناسب همچون تشک لبه‌ دار صحبت کردیم، قرار دادن بدن نوزاد در حالتی درست که در عین حال نیازی به تلاش برای حفظ تعادل و وزن نباشد، بهترین کاری است که به عنوان والدین می‌توانید برای آموختن حالت صحیح نشستن نوزاد به او انجام دهید.

 

سلامت استخوان و عضلات نوزاد تنها یکی از مواردی است که شما والدین محترم باید به آن توجه کنید. توصیه می‌کنیم با مراجعه بلاگ نکات حفظ سلامتی نوزاد، در ارتباط با این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

مطلب های تصادفی